enquete


de enquete 

Als onderdeel van mijn opdracht heb ik verschillende vragen gesteld in enquete vorm. Deze enquete is verstuurd via de mail naar alle docenten van de school. Hieruit heb ik verschillende conclusies kunnen trekken.

Dit zijn de gestelde vragen:

  • Wat wordt er al gedaan om leesplezier op de Batavier te bevorderen?
  • Merk je dat kinderen lezen in de klas leuk vinden of juist niet leuk vinden?
  • Zijn er onderdelen die missen in de methode veilig leren lezen wat betreft leesbevordering en met name leesplezier?
  • Zou je graag extra activiteiten buiten de klas willen zien?
  • Wat zou er nog kunnen worden toegevoegd aan de schoolbibliotheek?
  • Is er behoefte aan extra lesmateriaal in de klas om leesbevordering en leesplezier te stimuleren?
  • Is er behoefte aan workshops in de klas die te maken hebben met leesbevordering en leesplezier? (Workshops waarmee leesplezier wordt gestimuleerd) 
  • antwoorden op enquete.

    Hoi Anouk,Ik ben leerkracht groep 6a en sinds dit jaar nieuw op deze school. Ik heb helaas dus niet alle antwoorden op de vragen. Wel geef ik je antwoord hoe ik het in de klas vorm geef.vraag 1: In de klas lezen we elke ochtend ongeveer een half uur, zodat de leerlingen echt in het verhaal kunnen duiken en leeskilometers kunnen maken. Ook probeer ik veel voor te lezen uit boeken die ze zelf ook zouden kunnen pakken. Verder doe ik ook wel eens een boekenkring. De kinderen mogen dan iets vertellen over het boek. Misschien dat andere kinderen dan ook zin krijgen om het boek te lezen. vraag 2: Ik merk dat er veel verschil is qua leesniveau. De kinderen die zwak zijn met lezen vinden lezen minder leuk. Ook probeer ik daar voor Yoleo in te zetten, maar dat willen ze niet.vraag 3: Geen idee. Deze methode ken ik niet. Ik heb voornamelijk bovenbouw les gegeven. vraag 4: Vanuit de bieb worden er een aantal activiteiten regelt met bijvoorbeeld boekenweek. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Deze zijn een aanvulling voor het leesplezier.vraag 5: Misschien boeken die de kinderen graag willen lezen. Misschien een enquête naar de kinderen toe en vragen welke boeken nog missen? Misschien wat informatieboeken waarbij er ook ondersteuning is van illustraties. vraag 6: Dat zou altijd leuk zijn! Misschien kleine activiteiten die bij een boek horen? Ik denk dat het niet te lang moet duren. vraag 7: Ja lijkt mij erg leuk. Misschien kunnen deze worden geïntegreerd met bijvoorbeeld een thema, zodat het niet extra is maar een verdieping van....



    De conclusie:

    uit de enquete heb ik verschillende conclusies kunnen trekken:

    er word al veel gedaan om het leesplezier te stimuleren, naar mening van de docenten. Ook  zijn er docenten die leuke activiteiten missen in de methode veilig leren lezen. Er zijn veel docenten die graag extra activiteiten buiten de klas willen, het liefst groepsoverstijgend. De schoolbibliotheek zou kunnen worden aangevuld met stripboeken, verschillende docenten geven dit aan. Er is veel behoefte aan extra lesmateriaal in de klas, het liefst meer spelletjes die ze kunnen doen, het verzoek is om deze laagdrempelig te maken. Er is behoefte aan workshops, dit lijkt de docenten erg leuk.

    ©2022 Alle rechten voorbehouden
    Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
    Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin